Ești Sănătos

Vitamina care poate provoca cheaguri de sânge. Medicii avertizează asupra unui risc ignorat de mulți pacienți

ChatGPT Image Jun 26 2026 05 34 43 PM

În ultimii ani, tot mai multe persoane aleg să ia vitamine și suplimente alimentare fără recomandarea unui medic, considerând că acestea sunt lipsite de riscuri. Totuși, specialiștii atrag atenția că unele vitamine pot deveni periculoase atunci când sunt administrate în doze nepotrivite sau în combinație cu anumite tratamente. Una dintre ele este vitamina K, esențială pentru organism, dar care poate reprezenta un risc în anumite situații.

Vitamina K are un rol important în coagularea sângelui

Vitamina K este indispensabilă pentru sănătate. Ea contribuie la producerea proteinelor implicate în procesul de coagulare a sângelui și ajută la menținerea sănătății oaselor.

Se găsește în mod natural în numeroase alimente, precum:

  • spanac;
  • kale;
  • broccoli;
  • varză;
  • salată verde;
  • pătrunjel;
  • ficat;
  • unele uleiuri vegetale.

În mod normal, aportul alimentar de vitamina K nu reprezintă o problemă pentru majoritatea oamenilor.

Când poate deveni periculoasă

Medicii explică faptul că vitamina K nu provoacă în mod direct apariția cheagurilor de sânge la persoanele sănătoase. Problema apare în cazul persoanelor care urmează tratament cu anticoagulante antagoniste ale vitaminei K, cum este warfarina.

Aceste medicamente sunt prescrise pentru prevenirea formării cheagurilor de sânge la pacienții cu:

  • fibrilație atrială;
  • valve cardiace mecanice;
  • tromboză venoasă profundă;
  • embolie pulmonară;
  • anumite afecțiuni cardiovasculare.

Warfarina acționează tocmai prin blocarea efectului vitaminei K. Dacă un pacient începe brusc să consume cantități foarte mari de alimente bogate în vitamina K sau ia suplimente cu această vitamină fără acordul medicului, eficiența tratamentului poate scădea.

În aceste situații, sângele poate deveni mai predispus la coagulare, crescând riscul apariției unor cheaguri.

De ce este importantă constanța

Specialiștii subliniază că persoanele aflate sub tratament cu warfarină nu trebuie neapărat să elimine alimentele bogate în vitamina K. Ceea ce contează este să păstreze un consum relativ constant.

Schimbările bruște de alimentație sau administrarea suplimentelor pot modifica valorile INR (indicatorul care arată eficiența tratamentului anticoagulant), motiv pentru care medicul poate fi nevoit să ajusteze doza.

Suplimentele cu vitamina K nu sunt recomandate tuturor

În ultimii ani, vitamina K2 a devenit populară datorită presupuselor beneficii asupra sănătății oaselor și sistemului cardiovascular. Totuși, nu toate persoanele au nevoie de suplimentare.

Administrarea fără recomandarea medicului poate crea probleme persoanelor care iau anticoagulante și poate interfera cu tratamentul prescris.

Cine trebuie să fie atent

Este recomandat ca înainte de administrarea oricărui supliment cu vitamina K să discute cu medicul:

  • persoanele tratate cu warfarină;
  • pacienții cu antecedente de tromboză;
  • cei cu valve cardiace mecanice;
  • persoanele cu boli cardiovasculare care urmează tratament anticoagulant.

Atenție și la alte suplimente

Nu doar vitamina K poate interfera cu medicamentele. Și alte suplimente alimentare, precum ginkgo biloba, ginsengul, sunătoarea, usturoiul în doze mari sau vitamina E administrată în exces, pot modifica efectul anticoagulantelor și pot crește fie riscul de sângerare, fie riscul de formare a cheagurilor.

Concluzie

Vitamina K este esențială pentru funcționarea normală a organismului și nu provoacă cheaguri de sânge la persoanele sănătoase. Riscul apare în special la pacienții care urmează tratament cu anticoagulante de tip warfarină, unde variațiile mari ale aportului de vitamina K pot reduce eficiența medicamentului. Din acest motiv, orice supliment alimentar ar trebui administrat doar la recomandarea medicului, mai ales în cazul persoanelor cu afecțiuni cardiovasculare sau cu tratamente care influențează coagularea sângelui.